مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

ترافیک همدان

صف های طولانی، صدای بوق، سردرگمی و ...، به تنها آرامش را از خیابان های اصلی همدان برچیده بلکه مرگ تدریجی هم تهدیدش می کند!.

مشاهده کار و تلاش شهروندان در دقایق اول صبح خیلی خوب و تحرک آوراست اما صف های طولانی افراد برای سوار شدن به تاکسی یا هر وسیله نقلیه که آنان را به محل کار برساند، کودکانی خواب الود کوله به دست که پابه پای مادر و پدر خود برای وسیله نقلیه می دوند، اتوبوس های پرمسافر بدون جای سوزن انداختن صحنه هایی است که از دقایق اولیه صبح ، همه ما در محیط خود از ان ازرده خاطر و شاید هم عصبی و کلافه می شویم.

در این مسیر پرتردد، ساعاتی نمی کشد که بانک ها و مراکز تجاری هم مملو از آمد و رفت هایی می شود که به قفل شدن ترافیک شهر همدان در رینگ اول به خصوص مسیرهای منتهی به میدان امام (ره) می انجامد.

این صحنه هایی از تراکم رفت و آمد در شهر همدان است که در نتیجه ترافیک خودش را نشان می دهد و‌ هر روز هر شهروند چه کوچک چه بزرگ برای ساعاتی با آن روبروست و با وجود رنجیدگی خاطر از آن، آرزو می کند که شاید روزی طلسم ترافیک و شلوغی شکسته و همدان بار دیگر به آرامی و نظم دهی برسد.

مشکل تراکم خودرو و رفت و آمد در معابر و خیابان های همدان از اوایل دهه جاری خودش را نشان داد اما با گذشت این چند سال، شرایط بد ترافیکی در شهر حاکم است و هنوز هم حکایت ترافیک همدان وامانده است با گستره زمانی و جغرافیایی به مراتب طولانی تر.

‌در واقع ترافیک همدان هم اکنون به زخم کهنه ای و مشکل روزه مره ای تبدیل شده است که هر از گاهی مسوولان شهری برای خلاصی کوتاه مدت از آن در برخی فصول سال با گردهمایی و پیچیدن نسخه ای مرهمی بر روی آن می گذارند و به شهروندان اطمینان خاطر می دهند که کمتر با مشکل ترافیک در آن مقطع زمانی مواجهند ولی با این وجود شهروندان کماکان این زخم کهنه و همیشگی شهر را به نوعی تحمل می کنند و این چنین است که حکایت شلوغی و ترافیک شهر همدان همچنان باقیست؟!.

نیاز مردم به خصوص کسبه بازار به خدمات بانکی نیز سوگلی ترافیک همدان شده و همه روزه شاهد صف های طولانی خودروهای پارک شده در مقابل بانک ها به خصوص در حاشیه آرامگاه بوعلی سینا هستیم. البته شمار گردشگران بر معضل ترافیک همدان در ماه هایی از سال نیز افزوده است و هر جا که مرکز گردشگری و سیاحتی در همدان دیده می شود، نه از پارکینگ خبر است و نه جایگاه مناسبی که مسافران حداقل برای چند ساعت بتوانند خودروهای خود را در آنجا مستقر کنند.

معضل ترافیک همدان موضوعی چند بعدی است که ناهنجاری های هریک از این موضوعات به نوبه خود در کنار هم تجمیع شده است و مشکلی را به نام ترافیک ایجاد کرده است، اگر به ترافیک به عنوان موضوع یک بعدی نگاه کنیم دچار خطا می شویم و هر تلاشی با وجود دیگر پارامترها بی نتیجه خواهد بود.

بیشتر شهروندان همدانی در مصاحبه با ما عوامل اصلی ترافیک شهر را ضعف ناوگان حمل و نقل عمومی سریع، راحت و ارزان، نداشتن مسوول مشخص، نهادینه نشدن فرهنگ ترافیک و پایبند نبودن به قوانین راهنمایی و رانندگی ، نبود قوانین قوی و جدی برای برخورد با متخلفان و فراوانی خودروهای شخصی در همدان بیان می کنند.

هر چند معضل ترافیک همدان برای همه ما به یک پدیده نامیمون و مشکلی طاقت فرسا تبدیل شده است ولی می توان در سایه عزم ملی ، مدیریت واحد و منسجم و کارامد با برخی اقدامات از جمله توسعه زیر ساخت ها و شبکه حمل و نقل شهری ، قوانین و مقررات مدون با ضمانت اجرایی قوی ، مدیریت تقاضای سفر ، ارتقای فرهنگ ترافیک ، بر این پدیده نامیمون چیره شد و تردد آرامی را برای شهروندان رقم زد.

هم اکنون حتی با اجرایی شدن طرح کنترل ترافیک و محدودیت برای ورود خودروهای شخصی به میدان مرکزی شهر، اما متاسفانه بازهم شاهد حرکت نادرست و مغایر با فرهنگ عمومی از سوی برخی رانندگان هستیم.

شماری از رانندگان خودروهای شخصی با تردد از کوچه های فرعی منتهی به میدان امام (ره) و به دور از چشم ماموران راهنمایی و رانندگی، به اعتقاد خودشان زرنگی کرده و ضمن نقض قوانین، به هشدارهای پلیسی  مبنی بر اعمال جریمه های سنگین هم اهمیتی نمی دهند و دست آخر که با برگه جریمه افسران پلیس روبه رو می شوند، ملتمسانه و با قیافه های مظلوم، خواستار چشم پوشی از خطاهای عمدی خود هستند.

هر چند همین مساله نیز باعث دلخوری و نارضایتی ساکنان کوچه های فرعی ای شده که خودروهای شخصی برای رسیدن به میدان امام (ره) از آن عبور می کنند. صدای بوق و شلوغی در رفت و آمدها باعث سلب آسایش اهالی شده است و این در حالی است که علت اصلی تردد خودروهای شخصی، جابجایی مسافرانی است که به هر دلیل دسترسی به ناوگان عمومی ندارند.

طرح ترافیک برای برخی خودروهای تحت پوشش آژانس ها نیز سودهی خوبی داشته و همه روزه شاهد تردد بخش اعظم این دسته از خودروها با پوشش مسافرکشی در محدوده طرح ترافیک شهر هستیم.

فعالیت بیش از چهار هزار تاکسی که بیشترین مسیر آنها به میدان امام خمینی (ره) ختم می شود نیز به طور کامل حجم ترافیکی خیابان های منتهی به این میدان را پر کرده و نمی تواند مدعی شد که میدان امام (ره) دیگر مشکل ترافیکی ندارد.

در مقابل کمبود ناوگان اتوبوسرانی شهری نیز دغدغه شهروندانی است که باعث شده آنها از هر وسیله نقلیه ای که امکان انتقالشان به محدوده مرکزی شهر دارد، استفاده کنند.

بانک ها نیز به دلیل قرار گرفتن در محدوده بازارهای اصلی همدان، همه روزه پذیرای شمار زیادی از شهروندان هستند که باعث افزایش بار ترافیک شهر می شوند.

شهردار همدان سال گذشته در یکی از نشست های کنترل ترافیک شهر همدان از پیاده راه کردن دو خیابان بوعلی و اکباتان در راستای بخشی از ترافیک این شهر خبر داد.

برای ساماندهی بخشی از ترافیک شهر همدان در میدان امام خمینی این شهر با توجه به طرح تفصیلی شهر همدان که تردد وسایل نقلیه به رینگ اول شهری را محدود کرده به زودی راهکارهایی در زمینه انجام می شود. 

با بیان اینکه هدف از اجرای طرح محدود کردن تردد وسایل نقلیه در مرکز شهر نیست،تصریح کرد: برای اجرایی شدن کامل این طرح باید همه دستگاه ها مشارکت داشته باشند. 

پس از بررسی های صورت گرفته توسط کارشناسان، این طرح در شورای شهر همدان به تصویب رسید. 

 با هدف روان سازی ترافیک مرکز شهر و رینگ اول ، طرح پیشنهادی مشاور در کمیته ترافیک مطرح و تصمیم نهایی در مورد مسدود شدن دو خیابان رینگ اول و تبدیل آنها به چهارباغ اتخاذ می شود. 

وی با اعلام اینکه در این طرح چهار خیابان منتهی به میدان مرکزی دو به دو ، یک طرفه می شوند افزود: خیابان باباطاهر به صورت یک طرفه به میدان امام وارد و خروجی آن تنها از خیابان شریعتی خواهد بود به دلیل اینکه خیابان بوعلی مسدود و چهار باغ شده است. 

خیابان تختی نیز به همین صورت یکطرفه ورودی سمت دیگر میدان خواهد بود و خروج از آن تنها از طریق خیابان شهدا میسر می شود ، خیابان های مابین این خیابانها نیز در این طرح مسدود و گردش دور میدان منتفی تلقی می شود.

سرهنگ حسین طلایی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی همدان، راه برچیدن گره ترافیکی شهر همدان را در مدیریت مبتنی برطرح و برنامه بلند مدت ، نهادینه کردن فرهنگ ترافیک ، توسعه شبکه حمل و نقل عمومی راحت ، ارزان ،سریع و دردسترس می داند .

 اگر مراکز تجاری به رینگ سوم و یا چهارم شهر انتقال یابد، مشکل ترافیکی شهر تا حد زیادی کاهش می یابد.

 این طرح باعث کاهش بار ترافیکی شده اما در میادین منتهی به میدان امام (ره) بازهم در ساعاتی از روز با مشکل ترافیک مواجه هستیم.

 نباید رفع مشکل ترافیک را به زمان بسپاریم تاکید کرد: با سرمایه گذاری مناسب، بهره گیری از تجربه های موفق در خصوص ترافیک ، توسعه شهر الکترونیک، توسعه حمل و نقل عمومی در سایه همکاری دستگاهها و حمایت ها و همراهی شهروندان می توان بر این مشکل فائق آمد.

 در نشست های تخصصی شورای ترافیک ضمن بررسی مشکلات، مصوبه هایی را داشته ایم که به طور حتم در آینده ای نزدیک در حل مشکل ترافیک ثمربخش خواهد بود.

 راه اندازی پارکینگ های طبقاتی در سطح شهر به خصوص مراکز پرتردد را بسیار ضروری دانست و افزود: باتوجه به مراکز تجاری تازه تاسیس، بازدید چشمگیر گردشگران از اماکن تاریخی نظیر آرامگاه بوعلی سینا و افزایش تردد شهروندان در بانک ها به خصوص در رینگ اول شهر، لزوم راه اندازی پارکینگ های طبقاتی بسیار ضروری است.

تاکید بر تسریع در ساخت پارکینگ طبقاتی واقع در محدوده آرامگاه بوعلی سینا، اظهار داشت: ساخت و راه اندازی این پارکینگ به طور حتم گره ترافیک این منطقه را تا حدود زیادی باز می کند.

 نهادینه شدن فرهنگ ترافیک نقش مهمی در روانی ترافیک دارد می گوید: گره عمده ترافیک در شهر همدان پایبند نبودن به فرهنگ ترافیک و نهادینه نشدن ان در میان شهروندان است ، همه ما با فرهنگ ترافیک آشنا هستیم ولی به آن اهمیت نمی دهیم.

برای این طرح مطالعات فراوانی صورت گرفته و در مرحله اول اجرای آن دو خیابان بوعلی و اکباتان به صورت پیاده راه در می آیند. 

 در حال حاضر 120 هزار دستگاه خودرو در سطح شهر همدان تردد میکند و روزانه 60 دستگاه در همدان شماره گذاری می شود، در پنج سال آینده تعداد خودروها دو برابر می شود و عملا ترافیک شهر همدان قفل می شود. 

باید این طرح با همکاری همه دستگاه ها انجام شود. 

وی اضافه کرد: همچنین برای کاهش ترافیک میدان امام، به زودی ایستگاه های اتوبوس خیابان شهدا، به سر گذر منتقل می شود. 

 در حال حاضر 45 دستگاه اتوبوس در خیابان شهدا در 17 مسیر در رفت و آمد هستند. 

صوفی افزود: با انتقال این اتوبوس ها به سرگذر بار ترافیکی کم شده و در روان سازی ترافیک شهر موثر است.

 برای رفع مشکل ترافیک شهر همدان نیاز به ایجاد و فراهم ساختن ابزارهای لازم و همچنین همدلی و همفکری دستگاه های ذیربط است.

رفع مشکل ترافیک شهر همدان خیلی سخت نیست لذا این موضوع با همدلی، همفکری و تشریک مساعی دستگاه ها با یکدیگر قابل حل خواهد بود.

وی با بیان اینکه حق شهروندان داشتن شهری با ترافیک روان و پاکیزه می باشد، تصریح کرد: آموزش و فرهنگ سازی به عموم جامعه بسیار مهم و تاثیرگذار است که در این ارتباط نقش رانندگان تاکسی و کسانیکه ارتباط مستقیم با مردم دارند می تواند تاثیرگذاری بیشتری ایفا نماید.

وی با اشاره به تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت از سوی شورای شهر، شهرداری و راهنمایی و رانندگی برای برون رفت از معضل ترافیک ، خاطرنشان ساخت: همدان برای برون رفت از این معضل نیاز به برنامه های علمی و راهبردی دارد لذا از دستگاه های مرتبط انتظار داریم که هر چه سریعتر نسبت به تدوین چنین برنامه هایی اقدام نمایند.

احداث پارکینگ طبقاتی، توسعه وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین تسریع در ساخت قطار شهری را از موضوعات مهم و تاثیرگذار در کاهش معضل ترافیک عنوان کرد.

این طرح ها در صحن شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته و به مرور اجرایی می شود.

شهر الکترونیکی ایمنی و قانونمندی جامعه را تضمین می کند و دقت و صحت و سرعت کار را افزایش می دهد.

در فضای ساختار شهر الکترونیکی با ابزارها و ساختارهایی که پیش بینی می شود، هدایت و نظارت بر امر ترافیک نیز بسیار آسان و قابل کنترل است.

حمایت و حضور همه این نهادها به استفاده و بهره مندی هر چه بیشتر مردم از خدمات الکترونیکی و فرهنگ سازی برای استفاده از این خدمات کمک می کند و فراگیر شدن این روند اهداف کلان در بسیاری از زمینه ها از جمله حمل و نقل و ترافیک، کاهش سوخت، کاهش آلودگی را جامعه عمل می پوشد.

 شهر الکترونیکی قفل بسته بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه شهری کشورمان را می گشاید.

شهرداری همدان با راه اندازی پورتال شهر الکترونیک شرایطی را فراهم کرده تا شهروندان حدالمقدور بدون رجوع به حوزه های مختلف شهرداری، از طریق سامانه اینترنتی و تلفن گویا به خواسته خود برسند.

وی، افزایش ناوگان اتوبوسرانی، راه اندازی بخش های خصوصی حمل و نقل درون شهری، استفاده از دوربین های کنترل ترافیک، تعریض خیابان ها، احداث پارکینگ و تداوم آموزش شهروندی را از راهکارهای مهم در کاهش بار ترافیک شهر همدان دانست.

متولیان این طرح قرار بود سال گذشته 300 دستگاه دوچرخه را آماده ارایه به شهروندان کنند اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی افزود: در این طرح هر شهروند همدانی می تواند با ارایه کارت ملی خود، دوچرخه دریافت کند و دیگر نیازی به تردد با خودرو شخصی نخواهد داشت.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد