مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

آموزش نحوه مدل سازی سازه هایی که دارای اختلاف سطح در طبقات می باشند

آموزش نحوه مدل سازی سازه هایی که دارای اختلاف سطح در طبقات می باشند

در سازه هایی که دارای اختلاف سطح در طبقات هستند باید یه خورده ریزه کاری انجام بدیم . اگر چه میشه برای هر طبقه ( چه طبقات اصلی و چه طبقاتی که اختلاف سطح دارند ) یک تراز تعریف کرد و تمامی تیرها و ستونها را با این روش مدل و طراحی کنیم اما در ایتبس اگه مشاهده کنید ستونها را دو تکه ترسیم میکند که این میتونه خطا در محاسبات به وجود آورد . از جمله این خطاها میشه به پخش نیروی زلزله اشاره کرد که مطمئنن به درستی این کارو انجام نمیده و یکسری مشکلات دیگر .
در این قسمت یه دستوراتی گفته میشود که این مشکلات رو میشه حل کرد .

مراحل زیر را باید انجام بدیم :

1- یکی از تراز ها را به عنوان طبقه ( Story ) در نظر میگیریم . یعنی این که مثلا طبقاتی که در جای خود هستند را به عنوان Story به برنامه تعریف کنیم و اصلا به طبقاتی که دارای اختلاف سطح هستند کاری نداشته باشیم .



2- برای طبقاتی که دارای اختلاف سطح هستند بهتره که Refrence Plane برای آنها تعریف کنیم . برای اینکار به منوی Edit > Edit Refrence Plane می ریم . در پنجره باز شده کدهای ارتفاعی طبقاتی که دارای اختلاف سطح هستند را طبقه به طبقه وارد میکنیم و بر روی Add کلیک میکنیم . ( همانند شکل زیر )





3- چون اختلاف تراز در طبقه وجود دارد برای اینکه محاسبه جرم سازه و به تبع آن برش جانبی زلزله در هر تراز دقیقتر انجام گردد با مراجعه به قست Define/Mass Source در قسمت پایین صفحه تیک مربوط به گزینه Lump Lateral Mass at Story Level را برمیداریم ( شکل ضمیمه ). این مساله باعث میشود که جرم نقاطی که در تراز طبقه قرار ندارند و نیروی زلزله آنها در همان تراز اعمال شود و در واقع نیروی زلزله به محل واقعی آن اعمال گردد.



4- در معرفی دیافراگم صلب ، در طبقه مورد نظر به هر یک از ترازها نامی جداگانه اختصاص دهید. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد