مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

محاسبات دستی ( بارگذاری جانبی زلزله )

- برای محاسبات دستی ( بارگذاری جانبی زلزله ) نیاز به زمان تناوب سازه می باشید که برحسب آن ضریب زلزله بدست آمده را به برنامه تعریف می نماییم

- برای کنترل دریفت عموما از زمان تناوبی استفاده می شود که با همان پریود طراحی انجام شده است ( پریود تحلیلی )

- با افزایش زمان تناوب سازه به موازات آن ضریب بازتاب کاهش پیدا می کند که خود در مواقعی باعث کم شدن ضریب زلزله خواهد شد .

- در ابتدای طرح بهتر است 1.25 برابر زمان تناوب تجربی ملاک فرض دانست و سپس مقاسه با زمان تناوب اصلی را از ایتبس داشته باشید . ( اگر زمان تناوب تحلیلی بزرگتر بود، می توان از 1.25 برابر تجربی استفاده کرد. اگر زمان تحلیلی بین 1.25 برابر تجربی و یا برابر با خود زمان تناوب تجربی بود، زمان تناوب تحلیلی استفاده گردد و اگر کوچکتر از زمان تناوب تجربی بود (که به ندرت اتفاق می افتد) زمان تناوب تجربی استفاده می شود.)

- 1.25 برابر کردن زمان تناوب تجربی یک کار محافظ کارانه است یعنی آیین نامه اینکار را برای اینکه سازه از حدی ضعیفتر نگردد . ( حداکثر زمان تناوب اصلی یعنی اقتصادیتر شدن طرح )

برای کنترل دریفت بیشترین پریود کمترین تغییر مکان را خواهد داشت . ( ملاک عمل همان پریود تحلیلی می باشد )

- در صورتی که بعد از مقایسات فرض صحیح بود که از همان مقدار 1.25 پریود تجربی استفاده می کنید .

- در آیین نامه به صراحت مشخص است در حالت استفاده از پریود تحلیلی ، این مقدار نباید از 1.25 برابر زمان تناوب تجربی بیشتر باشد در بیشتر موارد این مقدار ( زمان تناوب اصلی تحلیلی ) بیشتر است و طراح از حداکثر پریود یعنی همان 1.25 برابر پریود تجربی را در محاسبات سازه لحاظ می کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد