مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

پارکت

پارکِت کفپوشی از جنس چوب است برای داخل ساختمان که قطعات چوب را به صورت موازی در کنار هم گذاشته تا زمین ساختمان فرش شود. امروزه کفپوشهای جدیدی با مواد ام دی اف و اچ دی اف نیز وارد بازار شده‌است که به اشتباه با نام پارکت در بازار عرضه می‌شود . این مواد جدید برای نصب موقتی مناسب بوده و فاقد ویژگی های بنیادی پارکت هستند. این پارکتها در ابعاد مختلف 25*2 متر و30*1 متر و اندازهای دلخواه به فروش میرسد که بخاطر وجود بعضی از مواد پلاستتیکی و موجود جلوگیری از خورندگیهای موراینه ایی و حشارتی میشود ولی بخاطر وجود چوبهایی که استفتاده شده ضعف بسیار بزرگی در مقابل اب محسوب میشود که باید در مجاورت با رطوبت و اب نباشد .


 

پارکت لمینت یا HDF کف پوش چند لایه ای است که هر مکانی را با سطحی زیبا، ضد ضربه، نافرسا و ضدخش مورد پوشش قرار داده و با سطح ملامینی فشرده و ذره های میکروسکوپی سنگ سنباده برای دوام بیشتر، در رنگها و طرحهای متفاوت موجود میباشد.



این نوع کف در مقایسه با کفپوشهای دیگر دارای برتری هایی می باشد.توانائی در نصب پارکت لمینت روی کف های گرم و در مناطق مرطوب، علاوه بر این بنا بر سیستم اجرائی کلیک، امکان نصب آسان، سریع و پاکیزه ای را فراهم می سازد.



 

تاریخچه ساخت پارکت

ازدیربازمحصولات ومصنوعات چوبی درسراسرجهان علاقمندان بسیاری داشته است.بخصوص درصنعت مبلمان ودکوراسیون داخلی،امروزه شاهدعلاقه مندی بیشترمردم وپیشرفتهای سریع وفراوان تکنولوژیک این صنعت دردنیاهستیم.یکی ازمحصولات چوبی که بدلیل زیبائی،دوام،مقاومتهای مکانیکی وویژگیهایی همچون مقاومت بسیاردربرابرهدایت گرمائی،هدایت صوتی،هدایت الکتریکی درساختمان سازی وطراحی دکوراسیون داخلی موردتوجه بسیاری ازمردم قرارگرفته است کف پوش چوبی(پارکت)ولامینت میباشد. درکشورمانیزاستفاده ازاین نوع کف پوش ها درساختمانهای مسکونی،تجاری واداری به دلیل ویژگیهای ذکرشده روبه گسترش است،لذابه جهت اهمیتی که این موضوع برای صاحبان صنایع،متخصصان ودانشجویان صنایع چوب وحتی استفاده کنندگان ازاین محصول دارد،صنعت و بازار ملی و جهانی این کالامورد بررسی قرار می گیرد.

تاریخچه کفپوش های لامینت:

 تاریخچه استفاده از کفپوش های لامینت را می توان از دهه 70 میلادی شروع کرد.موقعی که از روکش HPLو Compact روی اوراق فشرده چوبی مانند تخته لایه یا نئوپان بعنوان پوشش،کف محل بازی بولینگ Laneو کف اتاق های کامپیوتر استفاده می شد. اما در واقع معرفی کفپوشهای لامینت جهت استفاده بعنوان، کف ساختمانها از دهه 80 توسط شرکت Persterp در اروپا آغاز شد.در دهه 80 از HPL برای رویه کار در کابینت و کانتر ها استفاده می شد ودر واقع آغاز تولید کفپوشهای مصنوعی غیر چوبی که از اوراق فشرده چوبی با روکش HPL ساخته شده بودند،استفاده جدیدی بود برای HPL ، که بصورتی بسیار مقاوم تر با لایه های بسیار متعدد تر و رزینهایی که بصورتی مقاوم تر و محکم تر از انواع مورد مصرف در رویه کابینت تولید می شد وروی تخته های چوبی چسبانده می شد. طی این دهه تولید کنندگان شروع به توسعه این محصول نمودند. در دهه 90 با توسعه استفاده از این نوع کفپوشها و نیز استفاده از MDF وHDF برای لایه مغزی و روکشهای HPL و CPL وخصوصا روکشهای ملامینه کفپوش ،تولید ومصرف این نوع کفپوشها شروع به اوج گرفتن کرد ودر همین دهه این نوع کفپوشها از اروپا وارد بازار امریکای شمالی شد. پس از شروع جدی تولید و عرضه و مصرف این محصول در اوایل دهه 90 در اروپا ،در اواخر 90 پس از امریکای شمالی این محصول وارد بازارهای افریقای جنوبی،آسیا و اقیانوسیه شد. عرضه این محصول در آسیا نیز از ابتدای دهه 2000 تاثیر بسزایی در افزایش تولید و مصرف این کفپوشها داشت و رشد تولید و مصرف این محصول همچنان ادامه دارد.

 

 

 تاریخچه پارکت چوبی در ایران:

 درسال 1339 شرکت ساختمانهای کشوری بعنوان اولین کارخانه پارکت سازی با امتیازکارخانه باورک سوئیس بزرگترین سازنده پارکت درجهان تاسیس گردید.این کارخانه بااستفاده ازامکانات طبیعی که وجود جنگلهای بی نظیرمنطقه گرگان وگنبد ایران می باشد، محصول خود را با بهترین کیفیت به بازارعرضه نمود. شاید بدون اغراق کمتر پارکتی درجهان یافت میشود که از نظرمرغوبیت و نقش، زیبایی واستحکام بتواند با محصولات شرکت بنیاد پارکت کشوری مطابقت نماید.زیرا چوبی که برای پارکت مصرف میشودازجمله چوبهای نادرجهان است وگذشته ازاین ، لاک وچسبی که برای نصب پارکت بکاربرده میشود دارای امتیازات منحصربفردی است که مختص است به اینکه ، پارکت درمقابل تغییرات جوی تاب مقاومت داشته باشد ودچارانعطاف نگردد. تعریف کفپوش های لامینت: پوشش کف ساختمان با ، لایه رویی تشکیل شده از یک یا چند ورق نازک از مواد فیبری(معمولا کاغذ)آغشته شده به چسبهای آمینوپلاستیک ترموست (ملامین). معمولا این اوراق ممکن است بصورت پرس شده هم باشند (مانندHPLوCPLوCompact).لایه رویی فوق روی یک مغزی اصلی که از اوراق فشرده چوبی می باشد چسبانده می شوند (بیشترMDFوHDFودر مواقعی نئوپان).

 تعریف کفپوش های چوبی:

 پارکت یا فرش چوبی عبارت است ازقطعاتی ازچوب با ابعاد مشخص که عمدتا بوسیله چسب وبعضا به روش میخ درکف ساختمانها نصب میشود. بررسی بازارهای جهانی: مصرف کف پوشها دراروپای غربی درطول سال 2004 به آرامی وتاحدود 2%افزایش یافته وبه حدود 1.9میلیون مترمربع بعدازسه سال کاهش تقاضا رسیده است.افزایش مجدد عمدتا بدلیل بهبود کف پوشهای چوبی وپارچه ای همراه بارشد پیوسته کف پوشهای لمینیت بوده است.کف پوشهای پارچه ای بعنوان محصولات پوشش کف،دراروپای غربی باقی مانده اند. اگرچه سهم آنها دربازار تا 3% ازسال 2000 کاهش یافته وبه 44% مصرف کل درسال 2004 یا 835 میلیون مترمربع رسیده است. درطی دوران این محصول، اولین مجموعه با 506 میلیون مترمربع بوده وبدنبال آن با 193میلیون مترمربع و 123میلیون مترمربع ودیگرکف پوشهای پارچه ای با13میلیون مترمربع وجوددارند. درطول سال 2004 فقط محصولات کف پوش قادربودندکه افزایش پیوسته ای درمصرف رانشان دهند که بدین ترتیب بقیه محصولات باکاهش مواجه شدند.سنگ وگرانیت نیزبه طورمساوی بازارشان رادرطول سال2004 ازدست داده اند. مصرف آنها تا 2%که 422 میلیون مترمربع بود کاهش یافت که به معنی کاهش 22% ازکل مصرف کفپوشها بوده است .ازسال 2001 وینیل مکان سومش را به کف پوشهای لمینیت واگذارکرد.درطول سال 2004 تقاضا برای وینیل تاحدود 2% و تا 203 میلیون مترمربع کاهش پیداکردکه 10.7% از بازار بود. کف پوشهای لمینیت رشد زیادی رادرچند سال گذشته داشته ورکوردجدیدی درحدود 255 میلیون مترمربع درسال 2004 را ثبت کرده اند.برطبق رشد مصرف مطلوب ومیانگین رشد سالیانه به میزان 10%سهم بازار، کف پوشهای لمینیت افزایش یافته است.درمقایسه باسهم آنها درسال 2000 کمتراز10% بوده. سهم کف پوشهای لمینیت هم اکنون حدود 14% ثابت شده است.مصرف پارکت وچوب ماسیودرسال 2003 باتمایل زیادی مواجه شده است.به هر حال تقاضای بازاربرای آنهادرسال 2004 تا10% افزایش یافت وبه 100 میلیون مترمربع رسید.درنتیجه، اهمیت نسبی کف پوشهای چوبی افزایش یافت وبه بالاترین سطح در حدود 5.3% رسید و کفپوش لاستیکی به تدریج تا 28 میلیون مترمربع کاهش یافته وسهم بازار آنها به 1.5% رسید. درحالیکه کف پوشهای لاستیکی به سطح مصرف 37 میلیون مترمربع وسهم بازارحدود 2% رسیدند.مصرف تاحدودی افزایش یافت وهم اکنون به 0.7% ازکل یا 13میلیون مترمربع میرسد.

مزایای پارکت

پارکت اچ دی اف یکی از زیباترین پوشاننده های کف به حساب می آید که محیطی گرم و راحت را در فضای منزل، اتاق نشیمن، اتاق خواب، اتاق کودک، دفتر کار، فروشگاه، گالری، ... ایجاد می کند. اچ دی اف  به معنی فیبر بسیار فشرده است. مقاومت بسیار بالایی دارد و عمر مفید آن در مکانهای پر رفت و آمد مانند ادارات و شرکتها بیش از چندین سال است. در صورت نصب صحیح و حرفه ای سالها عمر می کند. در مقابل رطوبت و نم محیط بسیار مقاوم است. در تماس مستقیم کوتاه مدت با آب مقاوم است ولی تماس مداوم باعث نفوذ ملکول های آب به صفحات میانی و انبساط لایه های فشرده می گردد.سطح آن روکشی است مقاوم از جنس ملامین که کف را از ضربات مکانیکی محافظت می کند.اتصالات قطعات پارکت به صورت  Click است به طوری که در حالت افقی نمی توان آنها را از هم جدا کرد.
مزایای پارکت لمینت:
- بهداشتی تر از موکت و کفپوش های پلاستیکی
- سهولتی بی نظیر در تعمیر، در مقایسه با موکت و کفپوش
- مقاومتر در مقابل فشار و خراش
- پایا و نافرسا در برابر لک و آتش ناشی از سیگار
- نصب سهل تر و سریعتر از کاشی و سرامیک
- انتخابی گسترده در طرح و رنگ
- نگهداری آسان، (کف شما با تمیز نمودن، خشک و یا گاهاً نم دار برای سالها زیبا باقی می ماند.) .اتصال بسیار محکم قطعات.

-بدونه برداشتن تاب .

-بدونه درز وسطحی صاف وهموار.

-بدونه نیاز به چسب وضربه.

-جابجا کردن ساده.

-تنوع رنگ مناسب با دکوراسیون شما.


مزایای پارکت لمینت:
- بهداشتی تر از موکت و کفپوش های پلاستیکی
- سهولتی بی نظیر در تعمیر، در مقایسه با موکت و کفپوش
- مقاومتر در مقابل فشار و خراش
- پایا و نافرسا در برابر لک و آتش ناشی از سیگار
- نصب سهل تر و سریعتر از کاشی و سرامیک
- انتخابی گسترده در طرح و رنگ
- نگهداری آسان، (کف شما با تمیز نمودن، خشک و یا گاهاً نم دار برای سالها زیبا باقی می ماند.)

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد