معماری ارگانیک
بینش معماری ارگانیک، ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم یک جنبش فلسفی، هنری و ادبی در اواخر قرن هجدهم و نوزدهم میلادی در شمال غربی اروپا بود که به سایر نقاط اروپا و آمریکا سرایت کرد. این جنبش، واکنشی در مقابل خرد گرایی عقل مدرن بود. گوته و شیلر، دو شاعر بنام آلمانی، واژه رمانتیک را در مقابل کلاسیک برای اولین بار به کار بردند. (اوایل قرن نوزده )
رمانتیک ها همانند پیروان تفکر کلاسیک به ذهن انسان اعتقاد داشتند. ولی رمانتیک ها به آن بخش از ذهن توجه داشتند که بیشتر درباره احساس و عواطف بود. در صورتی که برای فلاسفه کلاسیک مانند دکارت و لیبنیتز، عقل و منطق اهمیت داشت. می توان دید که کلاسیسیسم یا خرد باوری به مبانی علوم اثباتی مانند فیزیک، ریاضی و خرد و منطق معتقد است. در حالیکه رمانتیسم یا احساس باوری، به تخیل، احساس، هیجان و عاطفه نظر دارد.
نکته حائز اهمیت اینکه اکثر فلاسفه رمانتیک، شاعر بودند و به تجلیل از طبیعت وتخیل می پرداختند. در حالیکه اکثر فلاسفه کلاسیک ریاضی دان بودند. بطور خلاصه میتوان خصوصیات آثار کلاسیک را واضح، بدون ابهام، دارای نظم و تقارن و تناسب بیان کرد و آثار رمانتیک را دارای خصوصیات برانگیزاننده احساس و هیجان، ایجاد ابهام و توهم و مناظر تماشایی طبیعی دانست. بطو رکلی کلاسیک به دنبال سلطه بر طبیعت و رمانتیک در پی تحسین آن است.
مهمترین بنیانگذار فلسفه رمانتیک، فردریش ویلهم شیلینگ ( 1854- 1775 ) بود و معتقد به اینکه طبیعت، جزئی از انسان است و بین انسان و طبیعت جدائی نیست.
رالف والدو امرسون ( 1882- 1802 ) نویسنده، شاعر و کشیش آمریکائی، هنرمندان را تشویق می کرد که از طبیعت الهام بگیرند. هوراتیو گرینو ( 1852- 1803 ) مجسمه ساز و هنرمند آمریکائی، نظریه زیبائی پیشنهاد می کرد که براساس مطالعه دقیق طبیعت بود. ساموئل تیلور کولریج ( 1834- 1772 ) شاعر، ادیب و فیلسوف انگلیسی معتقد بود که « فرم ارگانیک همانگونه که ازدرون رشد می کند، شکل می گیرد. » ویوله لودوک ( 1879- 1814 ) معمار معروف فرانسوی که بر ضد ضوابط مدرسه هنرهای زیبا قیام کرد، ساختمان های گوتیک را پویا و دینامیک می دانست. وی معتقد بود « ارتباط بین عملکرد و سازه یک اصل زیر بنائی در معماری قرون وسطا بود و باید به عنوان یک اصل مهم، راهنمای هنرمندان مدرن باشد. »
|
فرانک لوید رایت ( 1959- 1869 ) یکی از مهمترین و خلاق ترین معماران و
نظریه پردازان قرن بیستم می باشد. وی در20 می سال 1953 در تلیسین، معماری ارگانیک را در نه عبارت ذیل تعریف کرد:
1. طبیعت – فقط شامل محیط خارج مانند ابرها، درختان و حیوانات نمی شود بلکه شامل داخل بنا و اجزاء و مصالح آن نیز می باشد.
2. ارگانیک – به معنای همگونی و تلفیق اجزاء نسبت به کل و کل نسبت به اجزاء است.
3. شکل تابع عملکرد – عملکرد صرف صحیح نمی با شد بلکه تلفیق فرم و عملکرد و استفاده از ابداع و قدرت تفکر انسان در رابطه با عملکرد ضروری است. فرم و عملکرد یکی هستند.
4. لطافت – تفکر و تخیل انسان باید مصالح و سازه تخت ساختمان را به صورت فرم های دلپذیر و انسانی شکل دهد. مکانیک ساختمانی باید در اختیار انسان باشد و نه بالعکس.
5. سنت – تبعیت و نه تقلید از سنت اساس تفکر معماری ارگانیک است.
6. تزئینات – بخش جدائی ناپذیر معماری است. رابطه تزئینات به معماری همانند گل ها به شاخه های بوته می باشد.
7. روح – باید در درون آن وجود داشته باشدنه اینکه به ساختمان القاء شود.
8. بعد سوم – بر خلاف اعتقاد عمومی، بعد سوم عرض نیست بلکه ضخامت و عمق است.
9. فضا – عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.
رایت معتقد بودکه ماهیت مصالح در ساختمان باید نشان داده شود به گونه ای که « شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار رود. » از نظر وی « ارگانیک یعنی تلفیق شدن کل مجموعه » و در مورد ساختمان ارگانیک معتقد بود « ساخته شده توسط افراد از درون زمین، با تمهیداتی که خود در نظرمی گیرد و با توجه به زمان، مکان، محیط و هدف، ممکن است آن را ساختمان محلی ( folk ) بخوانیم. »
|
رایت ، خانه سازی و سنت های دیرین
|
|
|
به طور کلی خانه عالم صغیری را به وجود می آورد و این واقعیت را تجسم می بخشد که زندگی، بین زمین و آسمان روی می دهد. کف خانه، زمین را نشان می دهد و سقف آن، آسمان را و دیوارها نیز افق محصور شده اند.
|
|
پنجره های ردیفی، اغلب تداوم را تشدید می کنند در صورتیکه دودکش های مستحکم بالای بام باعث ایجاد کلیتی در منظره می شوند.
|
|
خانه مدرن، همانگونه که در پایان قرن نوزدهم به دست فرانک لوید رایت تحقق یافت، حاصل توسعه تدریجی است گو اینکه همانا رایت، سبب گام استواری است که خانه را به « آنچه باید باشد » بدل ساخت. جای تعجب نیست که توسعه اولیه خانه مدرن در آمریکا روی داد؛ نخست اینکه آمریکا نماینده بر جسته جهان جدید است و به همین خاطر به ویژه درآن بر روی ابداع و تحول باز است. دوم اینکه در آمریکا خانه فردی، پراهمیت تر از هر جای دیگر است. به هر حال باید اضافه کرد که دستاورد آمریکا به میزان زیادی ملهم از انگلستان است یعنی همان جائیکه شعار « خانه، قلعه من است » دارای سنت دیرینه ای است. ( قرون وسطائی )
|
سئوالی که اینجا پیش می آید اینست که پس گام قاطعانه ای که رایت برداشت چه بود ؟ در کارهای قبل او خانه، کماکان حجم و به قول خود رایت « جعبه » ای تعریف شده بود. رایت این حجم را تجزیه کرد و اجزاء بدست آمده را به شیوه جدید با یکدیگر مطرح ساخت. برخی از این اجزاء همانگونه که بودند در نظر گرفته شده و برخی دیگر از طریق فرایند تجزیه، از نو شکل گرفته و تعریف می شدند. از نکات با اهمیت این اقدام می توان به سطوح عمود و جدا که جانشین دیوارهای سنتی شد اشاره کرد.
|
بدین ترتیب مفهوم اصلی پناهگاه، تعبیر جدیدی به دست می آورد. خانه به چیزی فراتر از نوعی خلوتگاه بدل گردید و نقطه ثابتی در فضا شد که از آن، انسان می توانست احساس جدیدی از آزادی و مشارکت را تجربه کند. این نقطه با بخاری دیواری بزرگی مشخص می گردید. از این رو آدم در مرکز خانه عنصری می یافت که مظهر نیروهای طبیعت بود.
|
رایت می گوید: « اینکه آتش در عمق مصالح سخت منزل می سوزد به من آرامش می بخشد. »
و او در کنار استفاده از مواد طبیعی اش بدین وسیله به آرزوی خود برای «حس عمیق واقعیت » صحه می گذارد.
خصوصیات و ویژگیهای خانه سازی آمریکائیان
· استفاده از بخاری حجیم سنگی ( شومینه )
· پلان L شکل و صلیبی شکل که هر شاخه صلیب، نمودار یک قسمت از خانه است و اغلب به ارتفاع های مختلف ساخته می شوند.
· فضاهای داخلی یکپارچه و استفاده از یک تیغه جداکننده برای اتاق خواب و آشپزخانه
· سقف عریان
· گسترده شدن پلان روی زمین و پلان آزاد
· ساختن ایوان به دور خانه و سقف با شیب بسیار کم
· سطوح مسطح و نمای بسیار ساده
· دیوار حجیم
· کوتاه تر بودن سقف خانه ها ( نسبت به اروپائیان )
حال خصوصیات کلی خانه های رایت را نام برده تا با مقایسه این دو با هم تاثیر پذیری زیاد رایت از سنت ها ی قدیمی آمریکائیان بهتر مشخص گردد.
· سادگی نما
· گستردن خانه ها بر روی زمین
· یک نوع مرکز گرائی با استفاده از بخاری سنگی دیواری ( شومینه )
· ارتفاع کم سقف ها
· بازی زیاد با نور و سایه روشن
· فضاهای داخلی یکپارچه و واحد ساختن فضاهای داخلی خانه
· جدا کردن فضاها با یک تیغه
· استفاده از چهار ضلعی هائی که دراغلب کمپوزیسین های مجردش دیده می شوند و به مهرونشان کارهای رایت معروفند. ( تحت تاثیر معماران هلندی گروه ستیل – موندریان در دئسبرگ )
· آمیختن خانه ها با طبیعت
· استفاده از تراس و بالکن
· استفاده از مواد و مصالح به صورت طبیعی در خانه ها
· بکارگیری دیوارهای حجیم
· مسطح ساختن سطوح نما
|
طبق علاقه خود رایت، اصول پایه گذاری شده معماری ارگانیک که توسط خودش تعریف شده بود ( اصل شماره 6 ) و کارهای انجام گرفته اش، نمی توان گفت که خانه های رایت دارای سادگی در نما است. بطور کلی او علاقه زیادی به تزئینات داشته و از آن به وفور استفاده کرده است. به جرات می توان گفت که بجز چند کار رایت (البته در خانه سازی ) مانند خانه آبشار که بیشتر تحت تاثیر خانه های ژاپنی و معماری مدرن ( که ساخت این خانه تحت تاثیر این دوره بوده است ) قرار گرفته ، بقیه کارهایش بیش از حد دارای تزئینات است.
|
|
|
تحت تاثیر عوامل بالا معماری رایت متوجه جسم بیشتر ( More solid ) شد و اکثر خانه هایش مخصوصا در طبقه هم کف با نورگیری بسیار کم طراحی شدند. این نوع خانه سازی رایت ادامه پیدا کرد تا اینکه تحت تاثیر معماری
|
|
در بین خانه های بیشماری که رایت ساخت این خانه از همه مشهور تر است. این خانه بر روی آبشاری واقع در تپه های پنسیلوانیا ساخته شده و در صخره ها فرو رفته است. در این خانه ، نشیمن و تراسهای بالا که در بر گیرنده اتاق های خواب هستند به شکل موثری بیرون آمده اند.
|
Edgar Kaufmann که روزانه بر پیشرفت امور نظارت می کرد می نویسد: او همچنین مشغول اجرای جناح ملاقاتها که سه سال بعد ساخته شد گردید. آبشار ، نامی که بر این خانه نهاده شد پیروزی عظیمی بر تمام قید و بندهایی بشمار می رفت که از هزار سال پیش ، معماری را تحت یوغ خود قرار داده بود. در اینجا دیگر دیوارها و فرم های هندسی ، متقارن و دارای نسبت های مستقیم وجود ندارد و از قواعدی که بمعنی حرکت و آزادی نباشد ، خبری نیست.
|
|
برای هر وجه تشابه و یا احتمالا تمایز در بناهای مذکور سعی شده است تصاویر مربوط نیز ارائه گردد تا فهم مطالب یاد شده آسان تر شود.
در ضمن با توجه به خصوصیات آثار رایت ( که قبلا در بخش مربوطه نام برده شده اند ) سعی شده تا مطالب به ترتیب آنها باشد.
|
در خانه روبی به علت وجود محدودیت های شهری ، خانه ، نقشه صلیبی شکل خود را از دست داده و در یکی از اضلاع ، کش می آید. در خانه آبشار نیز پلانی که بتوان آنرا صلیبی شکل نامید دیده نمی شود و این امر بدلیل شرایط خاص سایت این بنا است.
|
|
|
|
سقف عریان
هستیم. ( نمایان
بودن سقف چوبی
در خانه )
|
در اکثر آثار رایت بازی با نور و سایه روشن به زیبائی تمام کار شده است. در این خانه ها نیز این ویژگی دیده می شود. در خانه آبشار این ویژگی از طریق رواق های بتنی صورت گرفته است که در یکی از تراس ها و راه ورودی از پشت ساختمان قرار گرفته اند.
پیش آمدگی سقف ها نیز با ایجاد تراس های مختلف کمک به این موضوع کرده است.
|
|
|
از خصوصیات اصلی خانه های رایت آمیختن آنها با طبیعت است. در مورد این دو اثر نیز می توان این خصوصیت را فقط با تصویر بیان کرد.
|
با توجه به خصوصیات خاص توپوگرافی سایت خانه آبشار ، ایوان ها به تراس های بسیار زیبا تبدیل شده است.
|
|
کاربرد وسیع شیشه و بتن در خانه آبشار به وضوح دیده می شود. شاید بتوان گفت این از خصوصیات معماری مدرن است. ( ویلا ساویا اثر لوکربوزیه )
بر عکس در خانه روبی کاربرد کمتری از شیشه دیده می شود و فضاهای داخلی خانه تاریک تر است. در ضمن هیچ کاربردی از بتن در این خانه دیده نمی شود.
نمایان بودن مصالح (نپوشاندن مصالح با آستر هائی از قبیل گچ ) در هر دو خانه براحتی قابل مشاهده است.
|
|
|
خانه روبی با دیوار های ساده آجری پوشیده شده است. در نمای اصلی خانه آبشار نیز که فقط خطوط افقی تراس ها دیده می شود از بتن ساخته شده اند و نمای شیشه ای آن نیز با سادگی کامل کار شده است. البته در این مورد ( پنجره ) خانه روبی دارای پنجره های تزئین شده است که در خانه آبشار اینگونه نیست.
|
Ø منابع
* معماری معاصر غرب
* فضا، زمان، معماری
* فصلنامه معماری ایران مـ ا 5 و 73
* مجله آبادی شماره های 1 و37
* مجموعه آثار معماری ( فرانک لوید رایت )