مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

پشم شیشه چیست ؟

پشم شیشه چیست ؟

 

پشم شیشه

تعریف : پشم شیشه محصولی است که از طبیعت بدست می آید . ماده اصلی تشکیل دهنده آن سیلیس و شیشه می باشد که پس از ذوب شدن وارد ماشینهای الیاف ساز شده و تحت تأثیر نیروی گریز از مرکز به شکل الیاف پشم مانند در می آید . فرمول مورد استفاده آریاناپارس دارای خواص Bio-Soluble به معنی قابل حل در ترشحات و مایعات فیزیولوژی بدن انسان می باشد که در صورت ورود به ششها ، سریعا" در مایع میان بافتی حل شده و دفع می گردد . بنابراین برای سلامت انسان کاملا" بی خطر است . خواص آن عبارتند از :


عایق حرارتی : پشم شیشه بعنوان یک عایق در مقابل جریان حرارت مقاوم است . حرارت و گرما یکی از اشکال انرژی است . با تقلیل و کند شدن جریان انتقال حرارت در سطوحی که از این عایق استفاده شده ، مقدار کمتری انرژی برای گرم کردن فضای آن در زمستان و خنک کردن آن در تابستان مصرف خواهد شد . هر چقدر میزان مقاومت حرارتی ( R ) بیشتر باشد ، کیفیت عایق بهتر است . مقاومت حرارتی عایق پشم شیشه با ضخامت آن نسبت مستقیم و با ضریب انتقال حرارتی آن نسبت معکوس دارد .
عایق صوت : وجود وسایلی مانند تلویزیون ، رادیوپخش ، کامپیوتر ، جاروی برقی ، تلویزیون و ... در منازل امروزی و وسائط نقلیه ای همچون اتومبیل ، هواپیما و غیره در خارج از خانه ، همگی منابع تولید سر و صدا و انتشار اصوات آزار دهنده ای می باشند که کمترین تأثیر مخرب آنها سلب آسایش و ایجاد فشارهای عصبی است .پشم شیشه در مقابل انتشار اصوات بسیار مقاوم است بطوریکه بعنوان مثال پشم شیشه ای با ضخامت 100 میلیمتر قادر است تا شاخص کنترل انتقال صوت را S.T.C ( Sound Transmission Class Rating ) بین 4 تا 12 پله ارتقاء دهد . استفاده از پشم شیشه در دیوارهای جانبی ، سقف و کف اتاقها دامنه نفوذ امواج مزاحم را کنترل کرده و تأثیر مطلوبی بر آرامش ، استراحت ، خواب و نهایتا" کیفیت زندگی می گذارد .
مقاومت در مقابل آتش : پشم شیشه آتش زا نیست و در مقابل شعله بسیار مقاوم بوده و از گسترش آتش سوزی جلوگیری می نماید . همچنین میزان دود ناشی از آن بسیار محدود و کم است .
مقاومت در مقابل رطوبت و جذب آب : جذب رطوبت در عایق پشم شیشه بسیار کم و قابل اغماض است . بعنوان مثال اگر رطوبت نسبی هوای محیط 95% باشد ، میزان جذب رطوبت در فشار اتمسفر کمتر از 5/0 درصد حجم پشم شیشه خواهد بود . علاوه بر این ، محصول پشم شیشه در مجاورت آب خاصیتی بر خلاف لوله های موئین از خود بروز می دهد و آب را از خود دفع می نماید .

 

موارد استفاده 

برای محصولاتی که نیاز به عایق حرارتی دارند و یا به ماده‌ای مقاوم در برابر خوردگی و مستحکم است از فایبر گلاس استفاده می‌شود.از فایبر گلاس برای ساخت لوله‌ها با مشخصات مختلف از نظر مکانیکی وهیدرولیکی برای انتقال سیالات و... در اکثر پروژه‌های بزرگ مانند خطوط انتقال نفت، خطوط فرآیندصنایع و پتروشیمی، انتقال آب و فاضلاب شهری وایجاد تونل‌های شهری استفاده می‌شود. همچنین از ایاف شیشه در ساخت ورقهای فایبرگلاس نیز استفاده میشود.

بیشترین مصرف الیاف شیشه در ایران برای ورق سازی و ساخت قطعات صنعتی است.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد