مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

مهندسی عمران ایران

مطالب عمومی مهندسی عمران معماری شهرسازی

پومیس

 پومیس


مصارف عمده پومیس

مصالح ساختمانی
وزن مخصوص پومیس کمتر از یک است. نفوذ پذیری کم، مقاومت تراکمی کافی و مدول الاستیسیته پومیس باعث  شده که  از آن به عنوان مصالح مناسب در ستونهای سبک و پلاستر نمای ساختمان، پرکننده عایق سبک، بلوک‌های ساختمانی تزیینی و... ایجاد کرده است. کم شدن وزن بتن، جابجایی آن را آسان کرده، حجم ستونهای مورد نیاز و پی را کاهش داده و مقاوم سازی را کاهش می‌دهد. بلوک ساختمانی با ماسه و شن وزنی در حدود 17 کیلوگرم دارد در حالی که مخلوط پومیس با ماسه و شن، وزن آن را به 13 کیلوگرم کاهش می‌دهد. با افزایش رنگدانه، از پومیس برای ساخت بلوک های تزیینی رنگین استفاده می کنند.

ساینده
پومیس و پومیسیت به عنوان ساینده مورد استفاده قرار می گیرند.خشن بودن پومیس، شکنندگی زیاد با شکستگی‌های مخروطی و سختی 6-5، باعث گردیده است که از آن به عنوان ساینده (صابون دست و مواد شوینده خانگی، جلای دستی، چرم سازی، پودر ساینده دندان، پودر ساینده شیشه تلویزیون و... استفاده می شود. پومیس مورد استفاده در ماشین لباسشویی می‌بایست سبک باشد تا شناور شود و همچنین باعث خورندگی دستگاه نشود، لذا انواع روشن تر که قطعات خرده سنگی کمتری دارند مناسب تر است.

پاک کننده ها
پومیس و پومیسیت در تهیه صابون و پاک کننده ها کاربرد دارد.

پزشکی و دارو سازی
در پزشکی از پودر پومیس برای خشک کردن زخم ها استفاده می شود. از پودر پومیس فاقد سیلیس به علت خاصیت پاک کنندگی برای تهیه پودر دندان نیز استفاده می شود. همچنین پودر پومیس برای زدودن چربی ها نیز کاربرد دارد.

حمل کننده
در هنگامی که حفرات پومیس به هم متصل باشند، قدرت جذب بالایی دارد، تخلخل به همراه مساحت سطح زیاد از آن جذب کننده خوبی ساخته است و به عنوان حمل کننده کاتالیزورها، کف شوها، اسید شویی، جمع کننده روغن، در کباب پزهای گازی و... کاربرد دارد.

پرکننده
پومیس بسیار دانه ریز، سفید و خالص با اندازه های مختلف می تواند به عنوان پرکننده در رنگ و آسفالت بکار رود. انواع بسیار دانه ریز آن به عنوان پوزولان است که از واکنش آن با هیدروکسید کلسیم در سیمان، اجزاء تشکیل دهنده سیمان به یکدیگر می چسبند. خواص پومیس و کم هزینه بودن آن از آن فیلتر مناسب برای آب نوشیدنی ها، نفت و سوخت ساخته است.

پوزولان
با استفاده از پوزولان به نسبت 15 به 35 درصد وزنی, پوزولان می‌تواند جایگزین سیمان پورتلند گران قیمت شود که کارپذیری آن را بالا برده و مقاومت تراکمی و کششی آن را افزایش می‌دهد.

استاندارد‌ها
مصالح:
در ایتالیا انواع آن شامل 5-3،7-3،10-7،12-10،15-0 و18-0 میلیمتر یا به صورت مخلوط، چگالی 550 تا 750 کیلوگرم بر متر مربع

مصالح سبک:
از8 میلی مترکوچکتر، بتن ساختمانی بر اساس وزن مخصوص خشک برای مصالح ریز دانه880 کیلوگرم بر متر مربع تا 1120 کیلوگرم بر متر مربع برای انواع درشت دانه.

ساینده
از 6 مش برای پاک کننده‌ها تا 30 مش برای جدا دادن متغیر است. درجه خلوص 85/99% یا 95/99% با توجه به درخواست می‌باشد و اندازه میانگین ذرات 350، 250،150 و 75 میکرومتر. انواع با جداره نازک حفره‌ها ارجح‌ترند.

سنگ اسید شویی:
درشت و دانه های بالای 9/1س.م

بازیافت
هیچ

جایگزین‌ها
ساینده:
بوکسیت و آلومینا (آلومینای پخته)، کروندم، الماس، دیاتومیت، فلدسپار، گارنت، منیتیت، نفلین سینیت، الیوین، پرلیت، ماسه سیلیسی، تریپلی، استارولیت، کاربید کلسیم و ایلمینیت.

پرکننده ها:
تری هیدرات آلومینیم، باریت، کربنات کلسیم، کائولن، میکا، نفلین سینیت، پرلیت، پیروفیلیت، تالک،سیلیس میکروکریستالین، پودرسیلیس و سیلیس سنتز شده، ولاستونیت.

پرکننده کم چگال:
گلوله ریز و تو خالی شیشه ای و پلاستیکی.

فیلتر :
کربن فعال شده، آنتراسیت، آزبست، سلولز، دیاتومیت، گارنت، منیتیت، پرلیت، ماسه سیلیسی، ایلمنیت.

مصالح سبک وزن:
رس منبسط شده، پرلیت، شیل منبسط شده، ورمیکولیت، زئولیت.

پوزولان:
دیاتومیت، سولوی پخته یا خام خاکستر آتشفشانی، شیل اپالین.

آجر عایق حرارتی صوتی:
رس، دیاتومیت، پشم، شیشه، پرلیت منبسط شده.


برچسب‌ها: مصارف عمده پومیس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد